Angst en paniek

Je knieën knikken, je hart bonst, je hebt het benauwd, je bent duizelig of misselijk, het zweet breekt je uit.

 

Allemaal ervaringen die iedereen zal herkennen. Over het algemeen vormt angst een deel van ons leven en kunnen deze verschijnselen goed verklaard worden vanuit een situatie waarin iemand zich verbindt.

 

Anders wordt het als het gaat om situaties waarbij iedereen het er over eens is dat er geen werkelijk gevaar dreigt, maar jij wel een paniekaanval krijgt. Een aanval kan ineens opkomen met een heftige angst die je zomaar overvalt. Je bent bang de controle te verliezen, gek te worden of zelfs dood te gaan. Zo bedreigend dat je een sterke angst voor de angst ontwikkelt.

 

Angst gaat meestal hand in hand met vermijding. Het is een onaangename situatie, dus ga je hem graag uit de weg. Maar in de praktijk komt dit er vaak op neer dat je steeds meer situaties gaat mijden en uiteindelijk de beperkingen daarin gaat ervaren. Blijf daarom juist moeilijke situaties opzoeken om zo jezelf de kans te geven te ervaren dat het alleen gedachten zijn en dat ze niet uitkomen. Hierdoor wordt je angst minder.

 

Maar het kan zijn dat je professionele hulp nodig hebt. Paniekklachten zijn goed te behandelen door goed inzicht te geven in hoe een paniekaanval verloopt. Je leert de angstgedachten te herkennen en te relativeren. Door stap voor stap lastige situaties op te zoeken en te onderzoeken of je angstige verwachtingen uitkomen, zal je er steeds meer vertrouwen in krijgen dat paniekaanvallen ongevaarlijk zijn en dat je geen situaties uit de weg hoeft te gaan uit angst voor paniek.

 

Bij lichte paniekklachten wordt cognitieve gedragstherapie of behandeling met medicijnen aanbevolen. Bij ernstige paniekklachten wordt een combinatie van die twee behandelingen aangeraden.